Harrod’s, London og Barneys, New York. Begge fashionable stormagasiner langer guld-gamacher og zebrastribede skibukser over disken til modebevidste rollinger. Børne- tøjsvirksomheden Molo vækster kraftigt på de udenlandske markeder. En Eksportkaution gjorde det muligt at implementere en ny eksportstrategi.
Showrooms, konceptbutikker og tre nye landechefer koster dyrt. Men det var prisen for at implementere en ny eksportstrategi, der skulle udvide tøjmærkets succes.
Molo manglede to-cifret millionbeløb
Molo havde lavet en eksportstrategi, som krævede i omegnen af 15 millioner kroner at føre ud i livet. Banken ville gerne hjælpe sin kunde, men ønskede ekstra sikkerhed. Det skyldtes, at Molo skulle bruge størstedelen til at indrette lejede lokaler og betale lønninger, så derfor gav det ikke mening for banken at tage pant i disse aktiver. I stedet blev en kaution fra EKF løsningen.
”EKF gav en ekstra sikkerhed, så banken følte, det nok skulle gå. Det har gjort, at de projekter, vi gerne ville, er lykkedes,” fortæller Mogens Jepsen, CEO i Molo.
Med en Eksportkaution overdrager banken en del af sin risiko til EKF. Det betyder, at banken med EKF i ryggen har god sikkerhed for sin kredit. For Molo betød kautionen og dermed kreditten fra banken, at designvirksomheden kunne eksekvere sin strategi med det samme og vækste i et højt tempo.
Tempo er vigtigt
Virksomheden, der sendte sin første kollektion på markedet i 2003, omsætter i dag for cirka 250 millioner kroner og eksporterer til 30 lande. Molo havde sandsynligvis nået alle disse milepæle uanset hvad, men Molo har nået det hurtigere, end det ellers var muligt. Og tempo er vigtig, når man vil have succes inden for modebranchen.

Styrk din virksomheds likviditet med øget kredit i banken
