Selv en ”gamechanger” har brug for kaution, når der skal skaleres hurtigt

Lyras er på vej til at revolutionere markedet for pasteurisering. Men selv en succes har brug for kredit – og en kaution fra EKF.

Rasmus Mortensen er en succes. Hans virksomhed Lyras i Aalborg vokser på alle måder – nye kunder og masser af nye medarbejdere måned for måned.

Rasmus Mortensen har opfundet en ny grøn teknologi, som er navngivet – raslysering. Teknologien kan spare store dele af fødevarebranchen for enorme mængder energi og vand til varmebehandling af produkterne. Den traditionelle varme pasteurisering – som bl.a. bruges på mælk – erstattes af UV-lys der kombineret med et patenteret filter inaktiverer bakterier og kan forlænge holdbarheden af fødevarer.

”Vores produkt kan revolutionere fødevarebranchen med en bæredygtig løsning, der kan reducere energiforbruget i pasteurisering med op til 90 pct. og vandforbruget med 60 pct. Hvis alene den globale mejeribranche gik over til vores teknologi, så ville vi kunne spare så meget CO2 årligt, at det svarer til alle Københavns husholdningers årlige elektricitetsforbrug”, fortæller Rasmus Mortensen, der er direktør og grundlægger af Lyras.

EKF har været en god partner for både Rasmus Mortensen og hans bank.

”Jeg er optaget af, at Lyras vokser – så vi kan gøre en reel forskel. Og her er det meget nyttigt for os, at vi kan få EKF til at stille sikkerhed for vores kredit i banken. Potentialet for Lyras er kæmpestort, men det koster også penge at vokse”, siger Rasmus Mortensen.

For EKF hører det da også til kerneopgaven at understøtte vækstpotentialet i virksomheder som Lyras ved blandt andet at kautionere overfor virksomhedens bank.

Per Holm Lynglund, senior vice president i EKF’s afdeling for mindre og mellemstore virksomheder, er ansvarlig for forretningen med Lyras:

"Lyras har store, men realistiske eksportdrømme, og skaber arbejdspladser i Danmark. Men selv om man sidder med en teknologi og forretning, der vil være en gamechanger i branchen, så kan der være behov for, at EKF tager noget af den risiko, som markedet ikke er villig til i første omgang. Det er til gavn for virksomheden – men jo også for Danmark og vores samlede velstand”, siger Per Holm Lynglund.