Garnkomet kan så meget mere end bare strikke

Hobbii er på en vækstrejse med strikkegarn, og EKF understøtter eventyret med en eksportkaution. Og selvom garnkometen Hobbii er unik, så bør flere lade sig inspirere, siger EKF’s direktør.

Garn, strikkeri og hækling er på ingen måde Jens Reimer Olesens egen passion. Heller ikke hos hanstre samarbejdspartnere var strikkegarn i fokus. Idéen til Hobbii udsprang, da de så en trend med strikkegarn og opskrifter, der afslørede et enormt stort engagement blandt andet i en række Facebook-grupper.

Jens Reimer Olesen, der er medstifter og bestyrelsesformand i virksomheden, begyndte sammen med sine partnere at dykke ned i, hvem der egentlig supplerede de passionerede garnnørder med produkter og kom frem til, at det var en uorganiseret lille skare af forskellige forretninger. Så de bestilte i 2015 selv en palle garn til deres kontor. De fandt på et hurtigt navn, lancerede en hjemmeside og sendte et nyhedsbrev ud.

Der blev solgt for 20.000 kr. garn i dagene efter udsendelsen. De havde fat i noget. Seks år efter blev Hobbii Børsen Gazellevinder og er i dag til stede i flere lande – og har ambitioner om meget mere.

EKF har heller ikke ekspertise på strikkegarn, men derimod på finansiering af lovende vækstvirksomheder, der som Hobbii har store udviklingsomkostninger i deres internationalisering. I 2021 har EKF således udstedt en eksportkaution på 110 mio. kr. til Hobbii gennem deres bankforbindelse Jyske Bank.

Ifølge Jens Reimer Olesen, en af Hobbiis fire partnere, er det nemmere end nogensinde at starte virksomhed i Danmark. Også på finansieringssiden er der mange muligheder både privat og offentligt, som kan være gode på forskellige stadier af virksomhedens udvikling, mener han.

”Du har medvind, fordi iværksætteri er populært, og du har et økosystem i Danmark omkring dig, som er fantastisk. Vi har mange muligheder, og det er utroligt nemt”, siger Jens Reimer Olesen, der har en klar holdning til fordelen ved at få EKF med på finansieringssiden.

”Det, som er fedt for os ved den finansiering, vi har fået fra EKF for nylig, og på det stadie i virksomhedens udvikling, hvor vi er nu, det er, at vi kan accelerere vores forretning uden at skulle afgive ejerandele. Vi har allerede investorer i Hobbii, og det er godt til nogle ting, men vi kan også godt lide fortsat at være herrer i eget hus”, siger Jens Reimer Olesen.

Morten Hvilsom Larsen, first vice President i EKF, glæder sig over, at EKF kan bidrage til Hobbiis vækstrejse – og opfordrer til, at andre lader sig inspirere.

”Hvis man har en fornuftig dansk forretning kørende, så kan man måske godt blive lidt skræmt over alle de omkostninger og udfordringer, der er ude i verden, og som man ikke er vant til herhjemme, heriblandt juridiske. Og så kan det være, man ikke tager den risiko. Men det kan betale sig. Markedet ligger derude for de stærke danske produkter og services. Så se at komme af sted, det er ikke så farligt og risikofyldt og svært, som man måske kan tro”, siger han.