Masser af eksportmuligheder på stærkt nærmarked

Den danske eksport til Holland vækstede sidste år mere end eksporten til nogen andre markeder. For danske virksomheder gælder det nu om at udnytte momentum og sælge mere.
 
Denne analyse er bragt i Jyllands-Posten 28. marts 2019.
 
De fleste hollændere med en fødselsdato før 1992 vil med gru mindes en sommeraften i juni 1992, hvor den danske landsholdsmålmand Peter Schmeichel med en lang arm afværgede den hollandske superstjerne Marco van Bastens straffespark i semifinalen ved EM i fodbold.

Udåden ser dog ud til at være tilgivet, for hollænderne aftager danske eksportvarer som aldrig før. I 2018 købte hollænderne danske varer for 30,4 mia. kr. – en vækst på 13,4 pct. i forhold til året før. Væksten skyldes ikke mindst, at det går godt med økonomien i Holland, hvilket også afspejler sig i, at både danske mode- og møbelvirksomheder har kronede dage i tulipanlandet.

Glade dage for økonomien

Hollands økonomi blev hårdt ramt af finanskrisen, men har været stabilt voksende efter den seneste nedtur, der endte i slutningen af 2013. I 2015 begyndte væksten i beskæftigelse og privatforbrug for alvor at vise positive tal, og det er smittet af på resten af økonomien, der i 2017 satte rekord for årtiet ved at vokse med tre pct. 

Den økonomiske aktivitet forblev robust i første halvdel af 2018, men er senere aftaget lidt, hvilket bl.a. skyldes en nedgang i den globale efterspørgsel. International handel har nemlig stor betydning for den hollandske økonomi. Landet er på nuværende tidspunkt verdens 8. største eksportnation, og det hænger i høj grad hænger sammen med dets geografiske placering, samt at økonomien er en af de mest åbne i Europa. 
Når købekraften stiger, vælger mange de mere eksklusive møbler og beklædningsgenstande

Holland eksporterer hovedsageligt til Tyskland, Belgien, Storbritannien, Frankrig og Italien, og med placeringen ved indgangen til Europas floder på den ene side og Atlanterhavet på den anden side har landet altid været et naturligt punkt for handel og viden. 

Den tætte samhandel med Storbritannien gør dog også Holland til et af de lande, der bliver mest påvirket af Brexit. Man kan forestille sig, at Danmarks og Hollands politiske og økonomiske bånd vil blive styrket, når begge lande mister en vigtig allieret i EU. Sidste år så vi fx oprettelsen af den Nye Hansa Liga – en uformel sammenslutning af mindre nordeuropæiske lande, som deler mange af de samme værdier.
I øjeblikket går det dog glimrende. Holland har en af de laveste ledighedsprocenter i EU med kun 5,6 pct., og sammen med stigende huspriser giver det hollænderne penge på lommen, som de ikke er bange for at bruge.

Smed mens jernet er varmt

De danske virksomheders succes på det hollandske marked skyldes dels, at Holland på mange måder minder om Danmark – både kulturelt, økonomisk og forretningsmæssigt. Den største danske eksportvare til Holland er modeprodukter, og så kommer danske designmøbler på en syvendeplads. 

Dansk design har en høj status i Holland, og succesen for mode og møbler hænger især sammen med hollændernes gode købekraft. Når købekraften stiger, vælger mange de mere eksklusive møbler og beklædningsgenstande og bevæger sig væk fra billigere mærker.

For de danske eksportører gælder det nu om at udnytte momentum og sælge mere til Holland. Der er også gode muligheder for at byde ind med innovative og omkostningseffektiviserende løsninger inden for e-health og e-government, mens danske fødevarer også er i høj kurs. Hollænderne shopper i høj grad på nettet, så hvis man vil sælge til det hollandske marked, er det helt essentielt at kunne tilbyde betaling via iDEAL, som over halvdelen af alle betalinger ved e-handel foregår igennem.

Det kan dog også være krævende for danske virksomheder at skrue op for eksporten. Man skal kunne udvide sin produktion hurtigt, og det er typisk en forudsætning, at man kan tilbyde hollandske virksomheder kredit. Man kan derfor komme i en situation, hvor nye eksportordrer belaster likviditeten så meget, at man ikke kan følge med eller må sige nej til ordrer. Her har EKF Danmarks Eksportkredit flere værktøjer, danske virksomheder kan tage i brug.