Sydkorea – verdens mest innovative nation

Danske virksomheder har for alvor fået øjnene op for eksportpotentialet i Sydkorea.

Af Rikke Mandrup Fogh, Analytiker EKF

En stor erhvervsdelegation har været med Kronprinsparret i Sydkorea. Og med god grund, for forretningsmulighederne er store i landet, der hører til Asiens rigeste og flere gange er blevet kåret som verdens mest innovative nation. En stor del af erhvervsfremstødet har derfor ikke kun handlet om at øge samhandlen mellem Danmark og Sydkorea. Det har i ligeså høj grad handlet om at sikre et tættere samarbejde mellem danske og sydkoreanske virksomheder, så de sammen kan indgå i projekter med eksport til andre lande.

Sydkorea har undergået en enorm udvikling de seneste 30 år og er i dag Asiens fjerdestørste økonomi. Sydkoreanerne er kvalitetsbevidste og købekraften høj. Det betyder bl.a. efterspørgsel på danske designklassikere fra Fritz Hansen, og at det er det sted uden for Danmark, hvor der sælges mest Royal Copenhagen. Men også danske modebrands, dyner, højtalersystemer og meget andet dansk design er i høj kurs.

Efter alt at dømme kan Danmark blive det første EU-land, der får mulighed for at eksportere oksekød til Sydkorea

Konglomerater

Sydkoreas erhvervsliv er præget af store konglomerater som bl.a. Samsung, Hyundai og den multinationale shopping- og fødevaregigant Lotte. Men konglomeraterne, der har været drevet af magtfulde familier med tættere bånd til staten, har været præget af en række spektakulære korruptionsskandaler. Det har været en medvirkende faktor til et holdningsskifte, der har betydet, at hvad der er godt for konglomeraterne ikke længere nødvendigvis opfattes som godt for Sydkorea.

Således er der fra regeringens side blevet gjort en del for at bryde dynastiernes monopolagtige magtposition, og også pensionskasserne er begyndt at yde aktivt ejerskab og kræve forbedringer. Senest har man fra regeringens side hævet mindstelønnen og sænket arbejdstiden fra 68 timer til 52 timer om ugen. På den måde håber man bl.a. på at kunne gøre arbejdsmarkedet mere familievenligt.

Potentialet er stort

Befolkningstætheden, en forhøjet levestandard og landets nuværende energisammensætning betyder, at der er store udfordringer med affald- og spildevandshåndtering og luftforurening. Der er dog et stort politisk pres for at sikre en højere grad af vedvarende energi, og målet er, at 20 procent af energien skal komme fra vedvarende kilder inden 2030. Det potentiale har en lang række danske virksomheder allerede fået øjnene op for. 

Derudover har Sydkoreas demografi har været under så voldsom forandring, at de i dag har en af verdens hastigst aldrende befolkninger. Sydkorea er langt fremme mht. forsikringsordninger og sundhedsvæsen. Det betyder også, at der er et stort marked for virksomheder inden for medico – og meditech.

Til gengæld er den danske fødevareeksport faldet de seneste år. Det sker til trods for, at der har været stor eksport af mere specielle udskæringer som svinemaver og kyllingefødder, men det har handlet om at beskytte den lokale produktion. Sydkorea har dog indgået en frihandelsaftale med EU helt tilbage i 2011, og efter alt at dømme kan Danmark blive det første EU-land, der får mulighed for at eksportere oksekød til Sydkorea. Fødevaresikkerhed og økologi er også ord, der hastigt er ved at vinde indpas hos de koreanske forbrugere.

Desuden er Sydkorea en af verdens førende skibsbyggernationer, og der er derfor rig mulighed for eksport for danske underleverandører til sektoren.

Men Sydkorea er ikke stedet, hvor man blot dumper en container med danske varer og så forventer en hurtig succes. Eksport til Sydkorea kræver tid, indsats og en dedikeret lokal partner, for de bureaukratiske hindringer kan være store.