NAFTA: Trepartsaftale med kun to parter

Siden den kolde krig har amerikanske præsidenter siddet med nøglen til at trykke på den knap, der kan udløse en atomkrig. Men Trump har vist, at han også er klar til at trykke på den knap, der kan udløser en handelskrig.

Denne analyse af chefanalytiker Christian Dahl Winther er bragt i Jyllands-Posten den 6. september 2018.

Trump har været flittig med knapperne, siden han tiltrådte – ikke mindst dem på hans telefon, når han via Twitter udsteder politiske meldinger. Efter mere end et års forhandlinger meldte han mandag ud på Twitter, at USA har indgået en ny handelsaftale med Mexico. 

Aftalen skal afløse den 25 år gamle NAFTA, som han har kaldt "den værste handelsaftale nogensinde". Der er bare lige den detalje ved det, at trepartsaftalen endnu ikke er forhandlet på plads med Canada, og at den først skal ratificeres af den amerikanske kongres til november.

For Trump har det vigtigste været at vise, at han kan presse nogle af sine valgløfter igennem. Han lovede at skaffe nogle af de tidligere job i bilindustrien tilbage til USA. Derfor har han nu tvunget mexicanerne til at hæve mindstelønninger fra 3 til $16 i timen i bilindustrien.

Forventningen hos Trump er, at de højere lønninger vil få jobbene til at flytte tilbage til det amerikanske rustbælte, hvor det har stået så skidt til med konkurrenceevnen i mange år, at det har været billigere at flytte industrien til Mexico end at opgradere fabrikkerne og produktiviteten i USA. 

For NAFTA handler om langt mere end handelsunderskud og toldsatser

Håbet om, at bilfabrikanterne nu pakker karavanen ned og flytter tilbage til Detroit, bliver dog næppe en realitet, da den amerikanske industri på mange måder har flyttet sig de sidste 25 år. Produktionen er i dag langt mere globaliseret med sourcing af råvarer og komponenter fra mange lande, og en ny guldalder til rustbæltet er vanskelig at se for sig.

Helt skævt

Problemet er, at i stedet for at gøre den amerikanske økonomi mere konkurrencedygtig, forsøger præsidenten i stedet at gøre sine handelspartnere mindre konkurrencedygtige ved at påtvinge dem told, tariffer og mindstelønninger.

For Trump handler handelskrig primært om at sikre sig, at amerikanerne får en større og meget synlig del af kagen – og den del af krigen er langt fra overstået med den nye bilaterale aftale med mexicanerne.

Trump har ret, når han siger, at de, der har fået mest ud af NAFTA, er Mexico og Canada. For handelsbalancen er skæv: Mexico eksporterer primært biler og maskiner for 290 mia. dollars til USA, mens der kun går varer den anden vej for omkring 180 mia. dollars. Tilsvarende skævt står det til med Canada, der eksporterer for knap 270 mia. dollars om året og importerer for 207. Økonomer vil dog hævde, at USA's forbrugere vinder via billigere bilpriser.

Men selv om NAFTA har medvirket til at flytte produktion ud af USA, så er det vanskeligt at vurdere, hvordan handelsbalancen ville se ud uden NAFTA. For NAFTA handler om langt mere end handelsunderskud og toldsatser. Det handler i lige så høj grad om at sikre, at varer flyder let og ubureaukratisk over grænserne og om at fastlægge regler omkring miljø og intellektuelle rettigheder.

Trump har endnu ikke forhandlet den del af aftalen på plads, der vedrører Canada. I stedet har han blot meldt ud, at han forventer, at Canada er med, og generelt har trusler fyldt langt mere i hans forhandlinger, end noget land tidligere har oplevet fra en handelspartner. Det er måske også en af årsagerne til, at den canadiske premierminister, Justin Trudeau, vil sikre sig, at en canadisk tiltrædelse i en ny NAFTA-aftale ikke kommer til at fremstå som svaghed.

Umiddelbart betyder aftalen mellem USA og Mexico ikke det store for dansk erhvervsliv, men en fortsættelse af handelskrigen på alle andre fronter kan have ødelæggende effekt, ikke bare på dansk eksport men hele verdensøkonomien, på efterspørgslen og aktiekurserne. Så endnu er der ingen grund til at være optimistisk omkring en afslutning på handelskrigen.

Stålflade

Få dugfriske risikovurderinger af verdens eksportmarkeder


Tilmeld dig og få vores landeopdateringer direkte på mail.
Gå til sign up