Vingummi-scaleup: Coronakrise betyder innovationsnødvendighed

Luksusvingummi-firmaet Wally and Whiz havde den nødvendige finansiering til at holde fremdrift i sine scaleup-planer trods coronakrise. Men succesen har krævet omstrukturering af salget og stor fleksibilitet overfor kunderne.

03-02-2021

”Corona har medført en innovationsnødvendighed i mange små virksomheder. Og derfor kommer nogle virksomheder faktisk styrkede ud af det her og med et styrket mindset for udvikling. Sådan har det i hvert fald været for os,” siger Anders Nøhr, salgsdirektør i Wally and Whiz.

Wally & Whiz er et high-end konfekture brand. Det er next level vingummi, vingummiverdenens svar på Johan Bülow lakrids. Virksomheden har hjemme i København, hvor grundlægger Kristian Them Hansen opfandt de små firkantede vingummier med flormelisstøv i sin lejlighed på Østerbro for cirka 5 år siden.

EKF fanger Anders Nøhr i hans hjem i Flensborg via Teams. Anders har også kontor i Haderslev, men arbejder meget hjemme for tiden ligesom så mange andre.

Omstrukturering af salget

- Wally and Whiz sælger rigtig meget igennem butikker. Hvad gjorde I, da butikkerne over hele Danmark og Europa lukkede ned i foråret 2020?

”Ja, det er rigtigt, vi er retail-tunge, og corona-nedlukningen betød, at vi var nødt til at lede efter andre afsætningskanaler, i hvert fald en overgang. Det er jo tit sådan, at når der er nedgang og stagnation ét sted, så er der vækst et andet sted, og den vækst skal man finde og tappe ind i. Vores vigtigste tiltag var at lave en ny salgsenhed, som rammer ind i et internationalt b2b-segment, som jeg helst ikke vil definere alt for præcist. Det salg, vi har fået her, gør, at vi har kunnet bibeholde vores vækst. Vi har så at sige opfundet et nyt produkt til markedet. Opdyrket nye måder end kun butikker at sælge vingummier på, kan man også sige”.

Vi har fx haft et kanongodt 4. kvartal 2020

Den nye salgsstrategi er lykkedes rigtigt godt og har givet meget ny omsætning i 2020. Men virksomheden har også nydt godt af en generel væksttrend i nydelsesbranchen under coronakrisen, hvor folk er hjemme hele tiden og gerne vil forkæle sig selv lidt. Anders Nøhr er bevidst om, at der ikke nødvendigvis er vækst at finde andre steder i alle brancher, og at den fremgang, Wally and Whiz oplever, derfor måske ikke kan kopieres af alle.

”Vi har fx haft et kanongodt 4. kvartal 2020. Udover nye salgskanaler så skyldes det også, at mange virksomheder har brugt flere penge på julegaver til deres ansatte, end de plejer, fordi de har været nødt til at aflyse julefrokoster. Og mange af de penge er gået til konfekture som fx vingummi,” siger han.

Fakta om Wally and Whiz

  • Virksomheden producerer og sælger gourmetvingummi.
  • De små firkantede vingummier kan købes i mere end 800 butikker og omkring 30 lande.
  • Startet i 2015 i stifter Kristian Them Hansens køkken på Østerbro.
  • 13 ansatte, stigende til cirka 20 i løbet af 2021 (forventet).
  • Vækstfase: Scaleup / Børsen gazelle 2020.
  • Eksportandel: cirka 40-50 % (forventet 90 % inden 2023).
  • Vigtigst eksportmarkeder: Tyskland og USA.

Foden stadig på speederen med fremadrettede investeringer

- I er jo en virksomhed, som har haft stor vækst siden starten for 5 år siden, og I har en formuleret plan om at gå ind i en scaleup-fase nu. Har I formået at holde foden på vækstspeederen under corona, og hvordan har I gjort?

”Ja, på omsætningssiden har vi vækst, også i 2020, selv om det ikke har været så meget som planlagt. Men vi holder fast i vores vækstplaner fremad, og vi er fortsat med at investere i nye produktionsfaciliteter og flere medarbejdere. Her senest har vi ansat to sælgere i Tyskland, som er vores store fokusmarked for 2021. Den ene sælger er på B2B, den anden på retail, og det sidste er op ad bakke lige nu, men det ændrer sig forhåbentligt snart”.

- Hvorfor lige Tyskland?

”Tyskland har nogle meget bevidste forbrugere, og der bor fx over 7 mio. veganere alene i Tyskland. Vores vingummier er jo lavet uden brug af animalsk gelatine og er også både laktose- og glutenfri, så de kan spises af alle.”

- Hvordan har I haft råd til at fortsætte med at investere, når omsætningen ikke er steget så meget som planlagt?

Der er kun én vej som leverandør: vær fleksibel og snak løsninger med dine kunder. Det kan fx være at deles om risikoen på varelageret

”Jamen, vi er så heldige at have en god egenkapitalsituation. Wally and Whiz har to grundlæggere og to investorer i ejerkredsen, som alle sammen har skudt penge i virksomheden. Derudover har vi en god aftale med vores bank, og vi har også gjort brug af jer i EKF. Så vi har den kapital, vi skal bruge til vores fremtidige vækstrejse.”

E-bog: Tre veje til finansiering af vækst

Råd: Udvis stor fleksibilitet overfor kunderne

- Har du et råd til andre virksomheder, noget I har gjort anderledes under coronakrisen, som andre også kan bruge til noget?

”Ja, vi har fx tænkt rigtigt meget i, hvordan vi kan blive en bedre og stærkere partner for vores salgskanaler. Det mener vi først og fremmest kan ske ved at være en virkelig fleksibel leverandør. Hele værdikæden har skullet vænne sig til en anden hverdag under corona, og der har været behov for fleksibilitet i alle led – også i vores led."

Anders Nøhr giver den kommende påske 2021 som eksempel.

”Påsken er en stor sæson for os, men ude i butikkerne ved de reelt ikke endnu, om de kommer til at være åbne. Det er sandsynligt, men de ved det ikke. Det giver dem en udfordring, for de vil gerne have varer på hylderne, hvis de er åbne, men de vil ikke binde sig til hele varelageret, hvis de er lukkede. Og så bliver de tilbageholdende med at lægge ordrer. Der er kun én vej som leverandør: vær fleksibel og snak løsninger med dine kunder. Det kan fx være at deles om risikoen på varelageret. Eller at gå med på en ordning, som din kunde foreslår, selv om du ikke selv er så begejstret for den. Det har vi gjort flere gange, og ofte har det vist sig at være et godt forslag alligevel, også for os. Innovation kan også bare være nye måder at gøre tingene på, fx være meget mere fleksibel i sine forretningsrelationer.”

Læs også