Underleverandør til vindindustrien: Krisen har kostet mere på toplinjen end bundlinjen


AB Inventech fra Ikast er indtil videre kommet igennem krisen uden de store økonomiske konsekvenser. Hurtig digital omstilling og fleksibilitet fra kunder og medarbejdere har været nøglen.

Mediebilledet har været fyldt med historier om lidende virksomheder under coronakrisen. Og mens det desværre er de barske realiteter for nogle brancher og virksomheder, så viser et nyt forskningsprojekt fra Syddansk Universitet, at 62 pct. af SMV’erne har klaret sig godt igennem krisen indtil videre.

En af de virksomheder er AB Inventech fra Ikast. AB Inventech producerer og udvikler specialudstyr til industrien, og kunderne er store internationale virksomheder, primært inden for vindmøllebranchen og anden vedvarende energi.

Hvor vi før kunne nøjes med 14 dage, tager en installation pludselig 6-7 uger i stedet for

Her blev man også pludselig ramt af en helt ny virkelighed, da Danmark lukkede ned den 11. marts 2020.

”Vi er jo en eksportvirksomhed, og langt de fleste af vores maskiner bliver installeret i udlandet. Kina, resten af Asien, Mexico, Brasilien, USA, hele Europa – vi installerer udstyr i hele verden,” fortæller Niels Kirkegaard, der er administrerende direktør i AB Inventech.

Den lille virksomhed fra Ikast var derfor vant til at sende folk ud på rejser over hele verden for at hjælpe kunder med installationer.

”Den største udfordring ved coronakrisen har helt klart været, at vi pludselig ikke kunne rejse ud til vores kunder for at foretage installationer. Det var vi nødt til at finde andre løsninger på i en fart. Vi fik lavet et digitalt setup, hvor vores specialister sidder hjemme og vejleder over en videoforbindelse. Det fungerer, men installationstiden er længere. Hvor vi før kunne nøjes med 14 dage, tager en installation pludselig 6-7 uger i stedet for.”

Hårdere ved toplinje end bundlinje

AB Inventech opererer typisk med projekter med en meget lang tidslinje, og størstedelen af aktiviteterne er i en sektor, der ikke er blandt de hårdest ramte af coronakrisen, fortæller Niels Kirkegaard.

”Krisen har for os været at få ting og logistik til at fungere. Vi var hurtige til at lave et setup, hvor produktionsdelen af vores virksomhed kunne fortsætte under de nye restriktioner om forsamlinger, afstand osv., mens white collar-delen af vores medarbejdere arbejdede hjemme. Det har betydet en lille smule for vores aktiviteter, men ikke noget i forhold til de hårdest ramte brancher.”

Vi vil helt afgjort tage nogle digitale erfaringer med os fra coronakrisen og flyve mindre for at gøre vores til at reducere CO2-udledningen

Under den nuværende anden bølge af pandemien kan Niels Kirkegaard og AB Inventech dog godt mærke, at deres forretning går en lille smule langsommere.

”Vi oplever en lille opbremsning og ser en tendens til, at kunderne er lidt afventende, og at projekterne tager lidt længere tid at eksekvere. Men vi oplever ikke, at projekter bliver annulleret. Vores analyser havde i forvejen peget på, at 2021 bliver et konsolideringsår i energisektoren uden den store vækst, hvor markedet så vil tage fart igen i 2022, så det betyder ikke alverden. Jeg vil sige, at coronakrisen har betydet mere for toplinjen end for bundlinjen her i AB Inventech.”

Løsningsorienteret tilgang fra alle

Niels Kirkegaard fremhæver også, at han har oplevet en positiv can do-tilgang fra både medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere under hele krisen.

”Det har været super at opleve, at alle har været positive og løsningsorienterede. Vores kunder fortjener stor ros. De har været meget proaktive og fokuseret på at finde løsninger i stedet for at finde udfordringer i juridiske kontrakter, som den nye situation gjorde det svært at overholde til punkt og prikke,” siger han og fortsætter:

”Det samme gør sig gældende hos vores medarbejdere, der var fleksible og for eksempel gik med til at udskyde lønforhandlingerne på et tidspunkt, der var præget af uvished og travlhed med at finde på nye løsninger.”

AB Inventech er altså indtil vildere sluppet igennem krisen med skindet på næsen, men alligevel glæder Niels Kirkegaard sig, til det er overstået. Han peger dog på én god ting, der er kommet ud af krisen.

”Vi har ligesom så mange andre indset, at meget arbejde kan klares digitalt. Flyrejser er en af de helt store syndere inden for CO2-udledninger, og vi har i sagens natur mange kunderejser. Vi vil helt afgjort tage nogle digitale erfaringer med os fra coronakrisen og flyve mindre for at gøre vores til at reducere CO2-udledningen.”

Læs også